Dag 16

Zonnig, 19-21C

We beginnen met een ontbijt in het hotel, het stelt niet al te veel voor maar ti’s genoeg om ons op weg te helpen. Daarna rijden we verder langs de kust. Dat is weer echt genieten. We stoppen  weer af en toe en natuurlijk zeker bij het stuk strand waar een kolonie zeeleeuwen ligt. Leuk! Het meurt er enorm maar dat mag de pret niet drukken. We kijken naar de beesten die lekker op het steand liggen te pitten. Af en toe beweegt er eentje, bv om wat zand over zich heen te kieperen. In het water zijn er een paar met elkaar aan het knokken. De leider (althans dat denken wij) zwemt ook wat rond en steekt regelmatig z’n kop omhoog om te brullen.  Uiteindelijk gaan we weer verder, we moeten nog naar San Francisco immers.

Verder langs de kust en dan wat verder van de kust door de bossen. Daar tanken we een (duuuuuur) en drinken koffie waarbij we wat lekkers nemen. Verder langs Monterey en langs de kust naar SF. In de stad hebben we niet de meest directe route te pakken (we zaten op een baan die er opeens af ging) maar dat is niet erg, zo doen we gelijk een toertje door de stad.

We hebben een hotel op Lombard Street. Das een hele lange straat maar wij zitten best gunstig ten op zichte  van Fishermans Wharf, wat toch wel een beetje dé attractie van de stad is. We kunnen er dan heen lopen, zo dicht bij zitten we. Met een klein kwartier zijn we bij een park aan de baai waar we even gaan zitten rusten (want het ging wel ff naar beneden). Vervelen doe je je niet in dat park, er is zat te zien kwa mensen en ook de Golden Gate brug zien we liggen. Dan nog een stukkie verder tot we echt bij de wharf zijn. Zo. Waar zullen we eens gaan eten. Keuze zat. We besluiten om bij een restaurant die echt aan het water ligt naar binnen te stappen. We zijn d’r nu en nou gaan we ook voor het maximale uitzicht ook! Uiteraard moeten we wachten op een vrije tafel maar dat kan aan de bar. Das ook geen straf. Hebben we vast wat te drinken en behalve van de baai en uitzicht op Alcatraz en de ferries zitten we ook wet naar de barmannen te kijken. Die hebben het giga druk met onder andere cocktails mixen. Glas pakken scheutje van dit, schep ijs, scheut van zus, druppel zo, beker op glas rammen en schudden! In een glas gieten, schijffie van het een of ander op de rand, rietje d’r in en next!

Na een half uur wachten kunnen we aan tafel. We zitten aan het raam, helemaal geweldig. We kiezen voor het menu met vooraf een clam chowder (dikke soep met een soort van mossels). Erg lekker, Jan is helemaal fan. Toch eens uitzoeken hoe we dat thuis kunnen maken. De oplossing ligt letterlijk voor handen. Je kunt het menu van dit restaurant kopen en de recepten staan d’r in. Gaan we doen! Nou alleen nog ff uitvogelen wat clams zijn in Nederland. Jan heeft overigens zijn soep in een uitehold zuurdesem brood genomen. De combinatie is heel goed.

Als hoofdgerecht hebben we allebei de crab alfredo genomen. Pasta in een knoflook roomsaus met daaroverheen verse krab (gepeld en wel, wel zo makkelijk). Hmmm. Ook dit smaakt prima! Als toetje krijgen we een bolletje erg lekker vanille ijs. Al met al een prima maaltijd op een prachtige locatie. Helemaal goed! Tijdens het eten kijken we naar de ferries en Alcatraz en het ondergaan van de zon. Onder ons, op de kade zien we op een gegeven moment ook een moslimfamilie, opa en een gezin met klein kinderen die een gebedskleedje uitrollen waar opa en daarna (schoon)dochter, zoon en een ouder kleinkind een gebed doen. Toch wel bijzonder eigenlijk dat zo te zien.

Na onze heerlijke maaltijd lopen we nog een klein stukje richting ons hotel maar ik weet nog hoe veel we omlaag gelopen zijn, ik zie het niet zitten om dat omhoog te moeten lopen dus roep een taxi aan. Die brengt ons keurig via de meest directe route en op de meter naar ons hotel (we hielden het in de gaten, in Seattle hadden we op een korte rit eens een chauffeur die ‘vergat’ de meter aan te zetten en met toeristen omrijden is natuurlijk ook eenvoudig). Bij de betaling pakt het apparaat in de taxi de creditcard niet, maar de chauffeur heeft ook een handig dinky dat hij in z’n iPhone hangt waarmee hij de kaart kan lezen. Interssant om te zien hoe hij dat doet want hij zorgt er steeds voor dat we goed mee kunnen kijken wat hij doet. Heel netjes. Aan het eind krijg ik de telefoon in handen om m’n emailadres in te voeren voor het bonnetje. Handig!

Wij kijken terug op een leuke dag. Heel ff sfeer van San Francisco gesnoven (we zijn er allebei al uitgebreid geweest dus meer hoefde ook niet), en wat is het toch een leuke stad.

zeeleeuwen

zo maar een uitzicht tijdjdens het rijden