Dag 7, 8 augustus 2016

We beginnen de dag met een ontbijtje bij Panera een landelijke bakkerijketen met lekker brood en zoete broodjes. Naast onze ijskoffies neem ik een cinnamoncrunch bagel met roomkaas en Jan een soort van puddingbroodje. Dan kunnen we op pad.
We rijden naar Kansas ten westen van ons, weer een nieuwe staat, en eenmaal in Kansas gaan we pal zuid richting Oklahoma. Als je op de kaart kijkt zie je dat het een weg is die gewoon echt kaarsrecht naar beneden gaat. Tja ze hebben hier niet veel last van bergen en rivieren waar je om heen moet werken dis streep op de kaart trekken en gaan!

Wij gaan ook als de brandweer. Onderweg stoppen we nog even in Fort Scott. Hier kun je een oud fort bezoeken dat ten tijde van de civil war al in gebruik was. Het is nu een national historic site en onderdeel van het Nationale Parken Systeem. Het is een aardig tussenstopje waar je mooi kan zien hoe zo’n kamp er uit zag. Van de barakken van de soldaten tot de officiershuizen en in het midden van het terrein de wapenopslag. Het lag niet vlakbij de gebouwen zodat, als het per ongeluk boem doet, niet je halve kamp mee de lucht in gaat. Maar het ligt natuurlijk wel weer zo dat iedereen van alle hoeken van het kamp er zo bij is.

Na dit bliksembezoek rijden we verder. Vandaag pikken we route 66 op in het zuiden van Kansas. De route loopt een goede 13 mijl door de staat, een klein stukje dus maar ze zijn d’r maar wat trots op. We herkennen veel van de vorige keer dat we hier waren. Leutig. We slingeren door Kansas en daarna Oklahoma (staat nr 5 tot nu toe). Her en der maak ik foto’s van relikwieën van de route, hoop ouwe meuk :). In Baxter Springs leggen we even aan bij Sonic, een fastfood keten met een drive in. Dan zet je je auto neer en bestel je wat je wilt wat de vervolgens naar de auto komen brengen. Naast enorme teilen met drinken (ik heb een mango margerita (alcoholloos uiteraard want ik rij) nemen we een burgertje en chickenstrips. Prima te doen. We gaan weer op pad over de 66. We nemen zelfs een stuk dirt road mee door het midden van niks. Mooie omgeving ook!

Aan het eind van de middag gaan we eens kijken voor een hotel. Ik heb een aardige Hampton op het oog maar als we daar aankomen worden we heel verdrietig van de ongeving, heel commercieel met nul komma nul uitstraling. Dat is wel vaker zo in Amerika, dan heb je een hotelwijkje waar alle hotels bij elkaar zitten (naast de snelweg, hartstikke praktisch voor reizigers) en waar ook een zut restaurants zitten. Tis niet reuze charmant maar goed, wel handig en vaak toch nog wel een vriendelijke uitstraling. Wat het met dit gebied is weten we niet goed, misschien het enorme en wanstaltige Hard Rock Hotel, maar we willen hier weg! Door dus. We rijden Tulsa in (de vorige keer was het hier ook tobben met een hotel weten we nog). Bij een Burger King op het parkeerterrein pik ik ff een WiFisignaal en kijk wat er aan hotels is. In het centrum blijkt een nieuwe Best Western te zitten die er prima uitziet en betaalbaar is dus dat wordt ons doel. Aangekomen bij het hotel regel ik een kamer met ANWB korting Het is een mooi modern hotel en de kamer ziet er echt leuk uit (voor een hotelkamer dan he). We hebben geen zin om nog te gaan rijden voor het avondeten dus lopen we naar de buren, de interurban grill. Daar eten we Amerikaanse stijl, na een halfuur staan we buiten met onze warme hap achter de kiezen. Wel een lekkere hap overigens, we hebben allebei de kip met een witte wijnsaus, groene asperges en rijst (ik) en aardappelpuree (Jan). We gaan lekker op de kamer spelen kijken en eens kijken waar we morgen naar toe rijden.

Foto’s van vandaag staan hier